Black Friday - wat?
Jarenlang hebben veel bedrijven deelgenomen aan Black Friday: het licht angstaanjagende evenement waarbij consumenten worden aangespoord om goederen te kopen die ze waarschijnlijk niet nodig hebben, tegen hoge kortingen. Voor velen is Black Friday het begin van hun kerstinkopenseizoen. Het evenement is overgewaaid uit Amerika en valt net na de belangrijkste Amerikaanse feestdag: Thanksgiving. Hier in Europa is het vandaag, 25 november, Black Friday.
Consumeren
Nooit eerder was consumptie zo verankerd in onze maatschappij. We willen meer, meer en meer! Het doel van Black Friday is om consumptie naar een extreem niveau te tillen. Vanwege de zware reclame die inspeelt op onze angst om iets te missen - de angst dat als we het NU niet krijgen, we een geweldige deal zullen missen - kopen we uiteindelijk onnodige dingen. Dit gaat ten koste van mensen en de planeet, waardoor producenten worden aangemoedigd om hoeken af te snijden en alles te doen wat ze kunnen om de kosten van goederen laag te houden. Black Friday is onhoudbaar en het is tijd om het te laten gaan. Collectief moeten we ons bewuster zijn van wat we wel kopen.
Green Friday
Green Friday is het tegenovergestelde van Black Friday. Het gaat erom een stap terug te doen om te kijken naar wat we consumeren en hoe we duurzamer kunnen zijn. Het gaat erom na te denken over hoe de keuzes die we maken van invloed zijn op onze natuurlijke omgeving. Het gaat om bewust consumeren.
Wij steunen dit initiatief! Niet omdat we mensen een schuldgevoel willen bezorgen, maar om bewustwording te creëren dat overconsumptie niet de juiste weg is.
Onze initiatieven
Kate & Jules werkt al jaren aan duurzaamheid . Klimaatverandering is echt en het valt niet te ontkennen dat we allemaal een rol spelen om dingen te repareren.
Maar de last rust niet (en zou niet moeten) uitsluitend op de schouders van consumenten. Bedrijven moeten ook op de 'going green'-trein springen. Iedereen moet zijn steentje bijdragen, anders komen we nooit waar we moeten zijn.
Hieronder kunt u zien hoe wij het idee van Green Friday (vandaag en elke dag) ondersteunen en hoe u hierbij betrokken kunt raken:
Vorig jaar hebben we onze 10-jarige riemgarantie gelanceerd. Omdat we erg loyaal zijn aan onze producten en we de Italiaanse topkwaliteit van deze riemen kunnen garanderen, hebben we een 10-jarige garantie gelanceerd. Hierbij heeft u 10 jaar garantie op elke K&J-riem die u bezit of net heeft gekocht. Als er een defect is aan de riem, repareren we deze. Als er geen mogelijkheid is tot reparatie, geven we u een nieuwe riem.
We werken momenteel samen met Dressr, een designer verhuurplatform voor kleding en accessoires. Via Dressr kun je eerdere K&J-collecties huren met een maandelijks lidmaatschap of voor een speciale gelegenheid. Dressr werkt alleen met bewuste makers en we zijn er trots op dat we deel uitmaken van hun reis. Hun duurzaamheidswaarden komen volledig overeen met de onze en hun visie voor een meer circulaire, duurzamere toekomst van mode is behoorlijk krachtig. Als dit klinkt als iets waar je in geïnteresseerd bent, zul je blij zijn om te weten dat Dressr een maand GRATIS aanbiedt op al hun huurabonnementen van 3 maanden.
Betrouwbare, duurzame partners zijn belangrijk - niet alleen op Green Friday, maar altijd.
Onze maker partners zijn gevestigd in België en Italië. We kiezen deze partners niet alleen vanwege hun uitzonderlijke kwaliteit, maar ook vanwege hun geweldige communicatie, toewijding aan duurzame productie en het feit dat ze lokaal zijn. Met K&J kunt u ALTIJD vertrouwen op lokale, duurzame productie.
K&J staat altijd open voor verandering. Met onze open-minded workflow zijn we altijd op zoek naar nieuwe manieren om te creëren en samen te werken, met zowel bedrijven als liefdadigheidsinstellingen. Enkele manieren waarop we hebben samengewerkt om ongebruikte voorraad te verhogen, zijn:
Binnenkort verkrijgbaar - De UCO x K&J-collectie
Onze vakantiesamenwerking toont de prachtige 'Holly'-kimono, verkrijgbaar in twee betoverende kleuren: diepblauw en levendig rood. De essentie van de 'Holly'-kimono is geworteld in de proactieve aanpak van K&J, gedreven door het geloof dat het verspillen van prachtige deadstock gewoon geen optie is. Gemaakt van upcycled Belgische geweven sjaals, wordt elke kimono geboren door een nauwgezet proces in een familiebedrijf dat weeffabrieken heeft, waarbij de nadruk ligt op de geweven, niet bedrukte, aard van de sjaals. Opvallend is dat elke sjaal transformeert in één kimono, waarbij geen restanten of afval achterblijven. Ontdek de Holly-kimono hier.
De CLINCH-collectie
Eerder dit jaar werkten we samen met CLINCH om een tas te maken die volledig is gemaakt van onverkochte zijden sjaals uit een eerdere K&J-collectie. Bekijk hier de Clinch X K&J Cookie-tas.
Organisatie Belgen voor Oekraïne
In 2022 hebben we een deel van onze voorraad gedoneerd aan een organisatie die vluchtelingen uit Oekraïne hielp
Verspil niet, heb geen gebrek
Elk jaar produceren we een klein assortiment upcycled producten gemaakt van ongebruikte of hergebruikte stoffen van eerdere collecties. In het verleden waren dit kussens, plaids en sjaals - houd je ogen open voor toekomstige goodies!
Voorraadverkopen
Elk jaar proberen we een stockverkoop te houden. Dit doen we om onze afvalberg te verkleinen. Na een aantal jaar in onze stock verzamelen we oude items en kunnen we deze items goedkoper verkopen. Dit jaar hebben we tijdens Knack Designer Sales een hele week stocksales georganiseerd in Antwerpen. Onze jaarlijkse stockverkoop in Gent vindt plaats op vrijdag 6 en zaterdag 7 december. Wees erbij! :)
Zoals u ziet, KAN het anders. Bij Kate & Jules zijn we tegen overconsumptie, fast fashion en Black Friday. Hopelijk kunnen we met een Green Friday allemaal een klein beetje bijdragen aan het behoud van onze natuurlijke omgeving.
Fijne Groene Vrijdag!
Meer weten over slow fashion? Lees onze eerdere blogs .